نخستین شلیک اشعه لیزر توسط کنجکاوی به صخره های مریخ
بچه های دانشگاه آزاد دماوند
حقوق.علمی.داستان.خبر و.....

ناسا با انتشار بیانیه ای در مرکز کنترل پرواز مریخ نورد «کنجکاوی» در حومه شهر لس آنجلس اعلام کرد که این آزمایشگاه علمی– فضایی خودکار برای اولین بار به مدت ۱۰ ثانیه اشعه لیزر با قدرت ۳۰ پولس را به سوی صخره های کره مریخ تابانده است.
 
به نوشته روزنامه «دیلی تلگراف»، هر «پولس» از اشعه لیرز حامل بیش از یک میلیون وات انرژی در یک میلیاردم ثانیه است. تحت تاثیر تابش این میزان از اشعه لیرز قطعه سنگی به اندازه یک پرتقال به طور کامل خرد شده و جرقه های بزرگی تولید شده است و با کمک تلسکوپ این مریخ پیما تمام جزییات این کنش فیزیکی ثبت شده است.
 
مشتعل شدن و پراکنده شدن ذرات سنگ از فاصله هشت متری فیلمبرداری شده و نتایج آن که توسط کارشناسان ناسا بررسی خواهند شد می تواند به شناخت مشخصات و ترکیب های شیمیایی سنگ های موجود در کره مریخ کمک کند.
 
مریخ پیمای «کنجکاوی» قرار است در طول ماموریت خود در سطح کره مریخ حدود ۱۴ هزار مورد از این آزمایش ها را انجام دهد.
 
هدف اولین آزمایش روی سنگ های موجود در کره مریخ که اولین مورد آن روز یکشنبه انجام شد در حقیقت تنظیم نشانه گیری ابزارهای این فضاپیمای خودکار بود. ولی در عین حال دانشمندان از نتایج این آزمایش برای تحقیقات مربوط به شناخت مواد موجود در کره مریخ نیز استفاده خواهند کرد.
 
مسئولان این پروژه در ناسا ضمن ابراز رضایت از نتیجه اولین آزمایش گفتند که نتیجه هشت سال کار برای تکمیل ابزارهای موجود در این مریخ پیما بسیار مثبت بوده است.
 
روزنامه «دیلی تلگراف» می افزاید که مریخ نورد «کنجکاوی» که حدود یک تن وزن دارد یک خودرو شش چرخ است و ابعاد آن به اندازه یک اتومبیل کوچک است. این خودرو فضانورد روز ششم ماه اوت امسال پس از یک سفر هشت ماهه و طی مسافتی حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر در فضا به سطح کره مریخ رسید.
 
هدف ماموریت دو ساله آن در سطح کره مریخ که بیش از هر سیاره دیگری با زمین شباهت دارد یافتن پاسخ به این سئوال است که آیا در سطح مریخ نیز یک زمانی حیات در شکل اولیه و یا میکروبی وجود داشته است و یا نه.
 
از سالهای دهه ۱۹۷۰ که مریخ پیمای آزمایشی «وایکینگ» به این سیاره سفر کرد، مریخ نورد «کنجکاوی» پیشرفته ترین ماموریت علمی ناسا در سطح فضا است و این خودرو فضاپیما حامل کاملترین آزمایشگاهها و ابزارهای پیشرفته ای است که می توانند کار نمونه برداری و سنجش ترکیب شیمیایی و همینطور ردیابی های زیست شناسی را در سطح این سیاره انجام دهد.
 
هزینه ساخت و ارسال این مریخ پیما حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. تجهیزات آن مجهز به فن آوری جدیدی است که اصطلاحا «چم کم» (Chem Cam) نامیده می شود. این فن آوری دقیق ترین روش های نمونه برداری از ترکیبات شیمیایی و زیست شناسی هر محیطی است و در گذشته از ابزارهای مشابهی برای بررسی محیط فعالیت های هسته ای استفاده شده است.
 
از انواع دیگر این فن آوری برای بررسی و ثبت تغییرات جوی و زیست محیطی و همینطور تحقیق در مورد نحوه تشخیص سرطان استفاده می شود . اما آزمایش روز یکشنبه که در سیزدهمین روز استقرار مریخ نورد «کنجکاوی» در سطح این سیاره صورت گرفت اولین مورد استفاده از این فن آوری برای تجسس های فضایی بوده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط arman
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 393
بازدید کل : 267256
تعداد مطالب : 99
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1